بهداشت و درمان در ترکیه

خرید ملک در ترکیه

کشور ترکیه در طول دهۀ گذشته رشد خوبی در حوزه سلامت داشته و نزدیک به 120 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است. به طوری که در این سال‌‌ها علاوه بر حوزه صنعت، بازار خوبی در کشورهای اطراف در این حوزه پیدا کرده است.

41 درصد از هزینه سلامت مردم ترکیه با کمک مالیات تامین می‌‌شود و شرکت‌های بیمه تنها ۳۱ درصد در هزینه‌‌های درمان نقش دارند. مردم ترکیه هم به طور متوسط حدود ۲۸ درصد از این هزینه را می‌‌پردازند.

ترکیه در راستای ارتقای نظام خدمات درمانی خود و ارائه خدمات ارزان به مردم کشورش بر روی مالیات بر خودرو حساب ویژه‌‌ای باز کرد و با اینکه به لحاظ شاخص‌‌های کلان اقتصادی تفاوت چندانی با ایران نداشت کاری کرد تا دولت توانایی این را پیدا کند که حدود 72 درصد هزینه‌های درمانی مردم خود را پرداخت کند.

 

نظام بیمه ترکیه با کمک بیمه‌های ملی و بیمه‌ های خصوصی برای تامین رفاه مردم تلاش می‌کند و جالب اینجاست که دولت رقمی بیش از ۸۰ درصد هزینه‌ های دارویی مردم را متقبل می‌ شود؛ که این موضوعی پراهمیت در رضایت عمومی مردم از نظام خدمات درمانی این کشور تاثیر بسزایی دارد.

سبک ارائه خدمات بهداشتی درمانی در ترکیه مشابه سبک آمریکایی است، به‌طور مثال پزشکان این اختیار را دارند که هر دارویی را به هر مقداری تجویز کنند. البته مشروط به اینکه از داروی سوم به بعد، هزینه بیشتر از دریافت‌کننده دارو گرفته شود و پزشکان و گروه‌ های ارائه‌ دهنده خدمت در این خصوص محدودیتی ندارند، که این خود یک چالش در حوزه سلامت است. ادغام سازمان‌ های مختلف بیمه‌ های اجتماعی شامل سازمان بیمه كارگران و اصناف با یكدیگر، فراهم آوردن زمینه فعالیت بیمه‌ های درمانی خصوصی، فراهم آوردن زمینه استفاده از بیمارستان‌ های دانشگاه‌ ها و بیمارستان‌ های خصوصی از سوی منسوبین بیمه‌ های كارگری و اصناف، اجرای طرح بیمه درمانی همگانی برای نیازمندان از جمله فعالیت‌هایی است كه مسئولان بهداشتی دولت آنكارا در راستای ارتقای نظام خدمات درمانی و بهبود وضعیت درمانی این كشور در سال‌‌های اخیر انجام داده‌اند. حمایت از تاسیس بیمارستان‌‌ها و کلینیک‌‌های تخصصی درمانی نیز بخشی از برنامه‌ های دولت تركیه برای بهبود كیفیت وضعیت بهداشت و درمان کشور ترکیه است. تركیه درمجموع یك هزار و  ۱۹۱ بیمارستان دولتی و متعلق‌ به بخش‌خصوصی دارد كه از این میزان  ۳۷۵ بیمارستان متعلق به بخش خصوصی و مابقی نیز بیمارستان‌‌های دولتی و متعلق به دانشكده‌‌های پزشكی تركیه است.

بیمارستان‌ها در ترکیه چه خدماتی ارائه می دهند؟

به طور کلی ، در ترکیه 1191 بیمارستان وجود دارد که تعداد بیمارستان های خصوصی ترکیه در سال 2003 ، 142 بیمارستان بوده است ؛ اما در حال حاضر این تعداد به بیش از دو برابر ، یعنی به 550 بیمارستان رسیده است ؛ این در حالی است که 75 درصد خدمات درمانی توسط دولت و 23 تا 25 درصد این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می شود ؛ لذا ، سیستم بهداشت و درمان عمومی در ترکیه، یکی از بهترین‌های جهان است.

پیام بگذارید